W pierwszym kwartale 1993 r. liczba ludzi bezrobotnych w Polsce wynosiła około 3 mln. Osób. Wśród nich 63% stanowiły osoby, które nie ukończyły 34 roku życia. Ponad 30% to ludzie w wieku 18 do 24 lat. Z prognoz, przedstawionych w projekcie programu polityki społeczno-gospodarczej rządu wynikało, że bezrobocie w populacji ogólnej zacznie się stabilizować, a następnie stopniowo zmniejszać tak, że w roku 1997 stopa bezrobocia osiągnie poziom 13.9 %. Natomiast wśród młodzieży w wieku od 18 do 24 lat w tym samym czasie prognozowano dalszy intensywny wzrost bezrobocia.
Jednym ze sposobów przeciwdziałania temu zjawisku miał stać się Program Aktywizacji Młodzieży Bezrobotnej w skrócie PAM. Kierowałem zespołem, który przeprowadził ten program w ramach Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Opieraliśmy się na kilku podstawowych założeniach. Uważaliśmy, że podstawowym problemem młodzieży bezrobotnej jest wyuczona bezradność, zakorzeniona w obniżonym poczuciu własnej wartości, braku doświadczeń w samodzielnym podejmowaniu aktywności zadaniowej, a także braku wsparcia społecznego. Zjawisku temu towarzyszy głęboki niepokój o przyszłość, często agresywne postawy roszczeniowe, obronne przekonanie o niemożności znalezienia pracy.
Zaproponowaliśmy program składający się z:
- psychologicznych treningów grupowych (podniesienie poczucia własnej wartości i motywacji do działania);
- warsztatów związanych z umiejętnością poruszania się po rynku pracy (m.in. sztuka autoprezentacji, pisanie CV, planowanie szkoleń i podnoszenia kwalifikacji);
- treningu przedsiębiorczości (zaplanowanie, stworzenie biznesplanu i przeprowadzenie akcji zarobkowej lub społecznie użytecznej);
- zajęć edukacyjnych umożliwiających rozwijanie własnych pasji i zainteresowań.
Wszystkie zajęcia prowadzone były w stałych grupach, co dawało dodatkowy efekt grupy wsparcia. Uczestnicy mieli wpływ na program zajęć (chodziło o rozbudzenie wewnętrznej motywacji do kierowania własnym rozwojem).
Program Aktywizacji Młodzieży Bezrobotnej został zaakceptowany w czerwcu 1993 r. przez Naczelną Radę Zatrudnienia przy Ministrze Pracy i Polityki Socjalnej. Efekty miały być zmierzone poprzez rozbudowane badania ewaluacyjne prowadzone przez niezależny od realizatorów zespół badawczy.
Ustalono, że realizacja programu zostanie oceniona jako efektywna, jeśli:
- 50% uczestników wykona wszystkie zadania wynikające z programu
- 50% uczestników, którzy wykonują te zadania, weźmie udział w akcjach zarobkowych lub społecznie użytecznych, które (zgodnie z harmonogramem PAM) miały stanowić końcowy etap pracy poszczególnych grup wsparcia.
- 5 do 8 procent uczestników programu podejmie systematyczną pracę zarobkową.
W ramach zawiązanego „Porozumienia o współpracy” PTP zobowiązało się nawiązać współpracę z administracją lokalną (głównie Urzędami Pracy).
Pierwszym etapem programu była rekrutacja uczestników. Propozycję udziału w programie skierowaną do zarejestrowanych młodych bezrobotnych składały lokalne urzędy pracy, informacje podawano w lokalnych mediach, wykorzystywane były także kontakty organizacji pozarządowych i lokalnych środowisk związanych z ruchem pomocy psychologicznej w oświacie.
Przeprowadzono 160 spotkań wstępnych z potencjalnymi uczestnikami Programu Aktywizacji Młodzieży. Celem tych spotkań było zapoznanie zainteresowanych z programem a także prezentacja zespołu realizatorów. W trakcie trwania tych spotkań młodzi bezrobotni zgłaszali swój akces do uczestnictwa w programie. W efekcie powstało łącznie 111 grup działających w 62 miejscowościach na terenie 21 województw. Tak więc grupy uczestników PAM, w okresie od 15.07.93 do 31.03.94, działały na terenie 21 województw, zarówno w miastach jak i na wsi.
Na listach potencjalnych uczestników PAM zarejestrowano 1360 osób, natomiast program ukończyło 849 osób , tj. 62,4% maksymalnej liczby uczestników PAM. Należy w tym miejscu jednak podkreślić, że jednym z zasadniczych powodów przerywania programu przez te grupy przed jego ukończeniem było rozpoczynanie pracy zarobkowej przez uczestników. Nie mogli oni pogodzić zobowiązań zawodowych z udziałem w programie. Wielu podtrzymywało kontakt ze swoimi grupami, a 301 uczestników kontynuowało udział w PAM mimo podjęcia pracy zawodowej.
Punkty konsultacyjno-informacyjne działały na terenie 40 miejscowości : Brunary, Bydgoszcz, Brzeg, Chojnów, Częstochowa, Gdańsk, Gorlice, Grodków, Hańczowa, Iława, Inowrocław, Jonkowo, Jawor, Kozienice, Koszalin, Kędzierzyn-Koźle, Krapkowice, Kielce, Łódź, Niemodlin, Nysa, Nisko, Nowa Sól, Olsztyn, Opole, Piotrków Trybunalski, Radom, Rzeszów, Starachowice, Stalowa Wola, Sandomierz, Szczecin, Tarnobrzeg, Tarnów, Tomaszów Mazowiecki, Warszawa, Zielona Góra, Zwoleń, Żary.
Działalność była prowadzona na terenie następujących instytucji: Rejonowe i Wojewódzkie Urzędy Pracy, Poradnie Wychowawczo- Zawodowe, Domy Kultury, Kluby, Urzędy Gminy, Towarzystwo Pomocy Młodzieży, Klub Pracy, Ośrodek Rozwoju Przedsiębiorczości, Kościoły, Szkoły i inne instytucje oświatowe. Oprócz tego został powołany centralny punkt informacyjno-konsultacyjny w Warszawie w lokalu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Realizatorzy PAM współpracowali także z około 50-cioma lokalnymi rozgłośniami radiowo-telewizyjnymi, lokalną prasą oraz z publicznymi i prywatnymi mediami centralnymi (prasą, radiem i telewizją). Współpraca realizatorów programu z mediami układała się bardzo dobrze. Duże zainteresowanie dziennikarzy ideą i realizacją Programu Aktywizacji Młodzieży zaowocowało szeregiem publikacji prasowych, audycji telewizyjnych i radiowych, zarówno w mediach o zasięgu regionalnym jak i ogólnokrajowym. Dobrym przykładem jest tu kilka programów w Telewizji Polskiej, w których brali udział pomysłodawcy, realizatorzy oraz uczestnicy PAM-u . Zwłaszcza w początkowej fazie programu media regionalne-prasa, radio okazały duże zrozumienie, a co za tym idzie, bezpłatną pomoc w rozpropagowaniu idei Programu Aktywizacji Młodzieży, zamieszczając anonse zachęcające młodych ludzi do udziału w tym programie. W opinii mediów PAM został uznany za jedną z bardziej skutecznych i interesujących metod walki z bezrobociem.
Do dnia 31 grudnia 1993 r. PAM realizowany był w 21 województwach w 93 grupach. Województwa te to: bydgoskie, częstochowskie, elbląskie, gdańskie, kieleckie, koszalińskie, legnickie, łódzkie, nowosądeckie, olsztyńskie, opolskie, piotrkowskie, poznańskie, radomskie, rzeszowskie, siedleckie , słupskie, szczecińskie, tarnowskie, tarnobrzeskie i zielonogórskie. Ogólna liczba wszystkich uczestników objętych pierwszym etapem programu wynosiła 1104 osoby.
Tematyka warsztatów, prowadzonych przez animatorów-ekspertów PAM dzieliła się na siedem odrębnych wątków tematycznych:
- Trening psychologiczny zapobiegający negatywnym konsekwencjom bycia osobą bezrobotną.
- Wiadomości i umiejętności przydatne do funkcjonowania w macierzystej grupie wsparcia PAM oraz innych małych grupach społecznych formalnych i nieformalnych.
- Wiadomości i umiejętności sprzyjające osobistemu rozwojowi psychospołecznemu.
- Ogólne umiejętności psychospołeczne
- Właściwości i umiejętności ułatwiające zatrudnienie lub niezbędne przy podejmowaniu pracy zarobkowej w różnych formach.
- Przygotowanie do uczestnictwa w zespole zadaniowym
- Osobiste i grupowe przygotowanie do działania po zakończeniu udziału w PAM, które dzieliło się na:
- Rozwój konkretnych zainteresowań i umiejętności zawodowych.
- Rozwój zainteresowań innych niż zawodowe.
Badania ewaluacyjne Programu Aktywizacji Młodzieży (PAM):
Przedmiot i cele badań ewaluacyjnych.
Merytoryczna część programu ewaluacji opracowana została przez zespół naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego: prof. dr hab. Janusza Czapińskiego, prof. dr hab. Janusza Grzelaka, dr Andrzeja Nowaka. Opierały się na rozbudowanej metodyce ewaluacyjnej. Przeprowadzano pretest (badania przed rozpoczęciem programu) i posttest (te same badania po zakończeniu programu). Badania realizowano w grupie beneficjentów i grupie kontrolnej (młodzi bezrobotni nie biorący udziału w programie).
Badania posłużyć miały pokazaniu zmian, jakie zaszły w postawach, zachowaniach, kondycji psychicznej i relacjach społecznych uczestników PAM na tle zmian w kontrolnej grupie bezrobotnej młodzieży.
W schemacie badawczym założono powtarzalny pomiar symptomów zdrowia psychicznego (poziomu psychologicznego dobrostanu), symptomów patologii doświadczeń i zachowań, poziomu oraz rodzaju aktywności społecznej.
Badaniami objęte zostały następujące grupy:
- Uczestnicy rozpoczynający program PAM we wszystkich ośrodkach.
- Osoby w wieku 18-24 lata zarejestrowane w Rejonowych Urzędach Pracy jako bezrobotni stanowiący grupę kontrolną
- Prowadzący grupy PAM (kierownicy programu oraz animatorzy)
Uczestnictwo w programie miało dwojakie efekty: buforowy i pozytywny. Efekt buforowy polegał na przeciwdziałaniu negatywnym zmianom i w tym sensie można mówić o profilaktycznym znaczeniu PAM. W kilku aspektach negatywne zmiany zaobserwowane w grupie kontrolnej nie wystąpiły wśród młodzieży objętej programem. Efekt pozytywny polegał na poprawie psychologicznego i społecznego funkcjonowania uczestników PAM. W zakresie niektórych miar jakości życia sytuacja młodzieży objętej programem poprawiła się, zaś w grupie kontrolnej nie zmieniła się lub wręcz pogorszyła. Wystąpiło też kilka efektów, które trudno jednoznacznie zaliczyć do którejś z tych dwóch kategorii.
Efekty buforowe
- W grupie kontrolnej spadła częstość spotkań towarzyskich, w grupie PAM nie zmieniła się.
- W grupie kontrolnej pogorszyły się oceny ogólne całego dotychczasowego życia i zmniejszyła się chęć do życia; w grupie PAM zmian takich nie stwierdzono.
- W grupie kontrolnej wzrosła przeciętna częstość picia alkoholu: w grupie PAM natężenie alkoholizowania się pozostało na nie zmienionym poziomie.
- W grupie kontrolnej spadła częstość niesienia pomocy innym ludziom; w grupie PAM pozostałą taka sama.
- W grupie kontrolnej spadła pozycja przyjaciół jako istotnego warunku udanego życia ( z 20 do 9 procent wskazań); w grupie PAM przyjaciele pozostali równie jak kiedyś ważni.
Efekty pozytywne
- W grupie PAM wzrosło poczucie szczęścia , podczas gdy w grupie kontrolnej spadło.
- W grupie PAM wzrosła liczba przyjaciół i zacieśniły się więzi rodzinne; w grupie kontrolnej brak zmian w tym zakresie.
- W grupie PAM wzrosło przeświadczenie o możliwości przewidzenia zmian we własnym życiu i zadowolenie z własnych perspektyw na przyszłość; w grupie kontrolnej nic się tu nie zmieniło.
- W grupie PAM wzrosło zadowolenie z pracy; w grupie kontrolnej nie zmieniło się.
- W grupie PAM wzrosła częstość odpowiedzi , że w otoczeniu respondenta jest ktoś, z kim świetnie się on rozumie, a spadła liczba przypadków , w których najbliższe osoby zachowują się wobec respondenta w sposób nieprzyjemny, agresywny; w grupie kontrolnej brak zmian.
- W grupie PAM obniżyły się skłonności samobójcze; w grupie kontrolnej pozostały na nie zmienionym poziomie. Bliski istotności statystycznej jest także niższy w grupie PAM niż kontrolnej, poziom symptomów depresji psychicznej (w pierwszym etapie depresji nie mierzono).
- W grupie PAM wzrosła gotowość zwrócenia się o pomoc do partnera, ojca, siostry, brata i innych osób; w grupie kontrolnej wzrosła gotowość zwrócenia się o pomoc tylko do matki i siostry.
- W grupie PAM wzrosło pragnienie istotnej zmiany w życiu; w grupie kontrolnej pozostało takie samo.
- W grupie PAM spadła częstość postaw roszczeniowych wobec państwa, typu „ rząd powinien gwarantować wszystkim chętnym pracę”, „wszyscy w wieku produkcyjnym powinni mieć zapewnione przez państwo miejsca pracy”; w grupie kontrolnej postawy te pozostały równie jak poprzednio częste.
- W grupie PAM wzrósł odsetek przypadków, w których stałe dochody wystarczają na zaspokojenie bieżących potrzeb i poprawiła się przeciętna ocena materialnego poziomu życia, rzadziej zdarza się pogarszanie osobistej sytuacji finansowej; w grupie kontrolnej brak tego typu zmian.
- W grupie PAM wzrosła w hierarchii najważniejszych warunków udanego życia pozycja pieniędzy (z 27 do 37 wskazań), pracy (z 31 do 43 proc.) i wykształcenia (z 4 do 12 proc.), przy jednoczesnym wzroście samokrytycyzmu wobec osiągniętego poziomu wykształcenia; w grupie kontrolnej nic w tym zakresie się nie zmieniło.
Oczywiście należy liczyć się z tym, że nie wszystkie z powyższych efektów są rzeczywistym rezultatem uczestniczenia w programie PAM . Niektóre mogą być efektami pośrednimi, związanymi z odmienną nieco sytuacją tej grupy w porównaniu z grupą kontrolną. Wydaje się wszak, że część z nich tworzy na tyle spójny syndrom zmian, że ostrożnie można powiedzieć, iż program PAM przyczynił się do poprawy społecznego funkcjonowania uczestników, zwiększył ich odporność psychiczną na stres związany z sytuacją życiową, poprawił zaradność w sprawach materialnych i wzmocnił nastawienie na bardziej pragmatyczne wartości życiowe (pieniądze, praca, wykształcenie).
Stosunek uczestników do programu PAM
W ocenach samych uczestników program PAM wypada nad wyraz korzystnie:
- Zajęcia PAM ocenione zostały jako:
Bardzo dobre 41%
Dobre 46%
Przeciętne 13%
Złe 0%
Bardzo złe 0%
- Do udziału w podobnym do PAM programie zachęcało by:
Zdecydowanie tak 61%
Raczej tak 33%
Trudno powiedzieć 5%
Raczej nie 1%
Zdecydowanie nie 0%
- Wpływ udziału w PAM na kontakty z ludźmi oceniło:
Bardzo dobrze 48%
Raczej dobrze 46%
Brak wpływu 6%
Raczej źle 0%
Bardzo źle 0%
- Wpływ udziału w PAM na poczucie sensu życia oceniło:
Bardzo dobrze 51%
Raczej dobrze 36%
Brak wpływu 13%
Raczej źle 0%
Bardzo źle 0%
- Wpływ udziału w PAM na chęć działania , bycia aktywnym oceniło:
bardzo dobrze 41%
raczej dobrze 53%
brak wpływu 5%
raczej źle 1%
bardzo źle 0%
- Wpływ udziału w PAM na rozwiązywanie problemu z zatrudnieniem oceniło:
Bardzo dobrze 10%
Raczej dobrze 47%
Brak wpływu 41%
Raczej źle 1%
Bardzo źle 1%
Efekty PAM w liczbach
Wśród uczestników programu jeszcze w czasie jego trwania 412 osób podjęło pracę zawodową. Stanowi to 30,3% maksymalnej liczby uczestników programu. Przy tym 210 osób pracuje systematycznie (tj. 15,4%), 15 osób (1,4%) rozpoczęło samodzielną działalność gospodarczą, a 202 osoby ( 14.9%) znalazły pracę dorywczą (wliczając w to udział w pracach interwencyjnych i robotach publicznych).
Wnioski: Poziom wszystkich trzech wskaźników efektywności programu został nie tylko osiągnięty, ale także przekroczony. Szczególnie znacząco został przekroczony poziom wskaźnika liczby uczestników, którzy podjęli pracę. Biorąc pod uwagę tylko osoby , które pracują systematycznie został on przekroczony dwukrotnie, a jeżeli wziąć pod uwagę wszystkich pracujących uczestników PAM – prawie czterokrotnie.
Generalnie program PAM spowodował umocnienie więzi społecznych i postaw prospołecznych, obniżył poziom symptomów zaburzeń psychicznych, zwiększył koncentrację na pragmatycznych wartościach życiowych (pieniądze, praca, wykształcenie) i poprawił skuteczność radzenia sobie uczestników w zakresie materialnych warunków życia.
Inne efekty programu
Z sobie tylko wiadomych powodów Ministerstwo Pracy nie kontynuowało programu. Jednak siła uruchomionych procesów społecznych doprowadziła do powstania stowarzyszenia pod tym samym skrótem (PAM) o nazwie Powszechna Akademia Młodzieży. Założyli ją realizatorzy i liderzy młodzieżowi, którzy wyłonili się spośród uczestników programu. Stowarzyszenie PAM działa do dnia dzisiejszego realizując wiele programów aktywizacji młodzieży na terenie całej Polski.
Najnowsze komentarze